سیاره ی مریخ

تاریخچه سیاره مریخ

شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴ ب.ظ

مریخ (یونانی: آئس) خدای جنگ است. احتمالا این سیاره به خاطر رنگ قرمزش این نام را دریافت کرد. مریخ گاهی به عنوان سیاره سرخ شناخته می شود. (توجه جالب توجه: خدای روم، مریخ خدای کشاورزی بود قبل از اینکه با آئروس یونانی ارتباط برقرار کند؛ کسانی که به نفع استعمار و ترک سازی مریخ این نماد را ترجیح می دهند.) نام ماه مارس از مریخ حاصل می شود.

 

مریخ از دوران ماقبل تاریخ شناخته شده است. البته، با رصدخانه های زمینی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. اما حتی تلسکوپ های بسیار بزرگ می توانند مریخ را به یک هدف دشوار تبدیل کنند، این خیلی کوچک است. هنوز هم مورد علاقه نویسنده های علمی تخیلی به عنوان مطلوب ترین مکان در سیستم خورشیدی (غیر از زمین) برای زندگی انسان است. اما کانال های معروف که توسط لوئل و دیگران دیده می شد، متاسفانه، به همان اندازه به عنوان شاهزاده خانم بارسومین خیالی بود.

 

اولین فضاپیمای دیدار مریخ در سال 1965 ماریان بود. مریخ 2، اولین فضاپیما برای فرود در مریخ و دو فرود وایکینگ در سال 1976، به دنبال مریخ بود. پایان دادن به وقفه طولانی 20 ساله، مریخ پاتفیندر در ماه جولای 1997 در مریخ فرود آمد. 4. در سال 2004 مرسدس مروارید Rovers "روح" و "فرصت" فرود آمد در مریخ ارسال اطلاعات زمین شناسی و بسیاری از تصاویر؛ آنها بعد از بیش از سه سال در مریخ کار می کنند. در سال 2008، ققنوس در دشتهای شمالی فرود آمد تا آب را جستجو کند. سه تیرانداز مریخ (اربیای شناسایی مریخ، مریخ اودیسه و مریخ اکسپرس) نیز در حال حاضر فعال هستند.

 

مدار مریخ به طور قابل توجهی بیضوی است. یک نتیجه از این، یک تغییر دما در حدود 30 درجه سانتیگراد در نقطه زیرولد بین فلیلیون و پریئلیون است. این تاثیر مهمی در آب و هوای مریخ دارد. در حالی که دمای متوسط ​​در مریخ حدود 218 K (-55 C، -67 F) است، درجه حرارت سطح مریخ به طور گسترده ای از 140 K (-133 C، -207 F) در قطب زمستانی تا نزدیک به 300 K (27 C، 80 F) در طول روز در تابستان.

اگرچه مریخ بسیار کوچکتر از زمین است، سطح آن در حدود همانند سطح زمین زمین است.

مریخ برخی از زمین های بسیار متنوع و جالب هر یک از سیارات زمینی را دارد، که برخی از آن کاملا دیدنی است:

    Olympus Mons: بزرگترین کوه در منظومه شمسی که در طول 24 کیلومتر (78000 فوت) بالای دیوار اطراف در حال افزایش است. پایه آن بیش از 500 کیلومتر قطر است و توسط صخره ای 6 کیلومتر (20،000 فوت ارتفاع) بالا رفته است.

    Tharsis: برآمدگی عظیمی در سطح مریخ است که حدود 4000 کیلومتر در و 10 کیلومتر ارتفاع دارد.

    Valles Marineris: یک سیستم کانین ها 4000 کیلومتر طول و از 2 تا 7 کیلومتر عمق (بالای صفحه)؛

    Hellas Planitia: دهانه ضربه در نیمکره جنوبی بیش از 6 کیلومتر عمق و 2000 کیلومتر قطر.

 

بخش زیادی از سطح مریخ بسیار قدیمی و دره، اما دره های رفیق، رگه ها، تپه ها و دشت ها بسیار کوچکتر است. (هیچکدام از این جزئیات با تلسکوپ قابل مشاهده نیست، حتی تلسکوپ فضایی هابل، همه این اطلاعات از فضاپیمایی است که ما به مریخ فرستاده است).

 

دهانه های مریخ

نیمکره جنوبی مریخ عمدتا کوهستانی باستان قدامی است که تقریبا شبیه ماه است. در مقابل، بسیاری از نیمکره شمالی شامل دشت هایی هستند که خیلی جوانتر هستند، در ارتفاع کمتری دارند و تاریخ بسیار پیچیده ای دارند. به نظر می رسد تغییر ارتفاع ناگهانی در چند کیلومتری در مرز رخ داده است. دلایل این دوگانگی جهانی و مرز ناگهانی ناشناخته است (بعضی از آنها فکر می کنند که آنها به علت تاثیر بسیار زیادی در کوتاه مدت پس از افزایش مریخ هستند). مریخ Global Surveyor یک نقشه سه بعدی زیبا از مریخ را تولید کرده که این ویژگی ها را به وضوح نشان می دهد.

 

محدوده مریخ تنها با استنباط از داده ها در مورد سطح و آمار فیزیکی سیاره شناخته شده است. احتمالا سناریو یک هسته متراکم است در حدود 1700 کیلومتر در شعاع، یک گوشته مذاب سنگین تا حدی چسبناک تر از زمین و پوسته نازک است. داده های مریخ Global Surveyor نشان می دهد که پوسته مریخ در نیمکره جنوبی حدود 80 کیلومتر ضخامت دارد، اما در شمال حدود 35 کیلومتر ضخامت دارد. نسبتا کم تراکم مریخ در مقایسه با سایر سیارات زمینی نشان می دهد که هسته آن احتمالا حاوی کسر نسبتا زیاد گوگرد در علاوه بر آهن (آهن و سولفید آهن) است.

 

به نظر می رسد مریخ مانند جیوه و ماه، در حال حاضر فاقد تکتونیک صفحات فعال نیست؛ هیچ مدرکی از حرکت افقی اخیر سطح مانند کوه های تاشوئی که در زمین بسیار رایج است وجود ندارد. بدون حرکت صفحه ای جانبی، نقاط داغ زیر پوسته در موقعیت ثابت نسبت به سطح زمین قرار دارند. این، همراه با گرانش سطح پایین، ممکن است به عنوان توریز باله و آتشفشان های عظیم آن باشد. هیچ شواهدی از فعالیت آتشفشانی فعلی وجود ندارد. با این حال، داده های مریخ Global Surveyor نشان می دهد که مریخ احتمالا تا به حال فعالیت های زمین شناسی را در گذشته داشته است.

 

شبکه دریایی مریخ شواهد بسیار روشن در مورد فرسایش در بسیاری از نقاط در مریخ از جمله سیل بزرگ وجود دارد.

منبع : http://nineplanets.org/mars.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی